Olen opiskellut kohta vuoden teologiaa. Vaikka en tiedä, kuinka paljon olen lopulta vuoden aikana
oppinut, jotakin on ehkä jäänyt reppuun kannettavaksi. Nyt kerron oppimistani asioista ehkä sen tärkeimmän.
Asia liittyy siihen, mikä minua tässä yhteiskunnassa
valtavasti häiritsee. Se on myös inhottavin juttu koko (muuten vilpittömän ihanassa
ja mahtavassa) teologisessa tiedekunnassa ja vieläpä valitettavan
ajankohtainen. Jotkut tämän blogin lukijoista ovat ehkä kuulleet teologien
Kyyhkynen-lehden vastaavan päätoimittajan päätöksestä jättää mainostilaa
myymättä Suomen teologiselle instituutille.
Jos olisin minä vuosi sitten, olisin ollut päätoimittajan
kanssa hyvinkin samaa mieltä. Olin lopen kyllästynyt siihen, kuinka joillakin evankelisluterilaisen
kirkon piirissä vaikuttavilla kristityillä oli jatkuva tarve päteä ja olla
oikeassa, tuomita ja omia totuus itselleen. Olin väsynyt mielipiteisiin, jotka
olivat minun mielestäni kaikkea muuta kuin kristillisiä. Olin varma ja
vakuuttunut siitä, ettei suvaitsemattomuutta pidä suvaita. Ajattelin ehkä jopa niin, että
jossakin määrin mielipide määrittelee ihmisen (vaikka en olisi sitä koskaan myöntänytkään). Kuitenkin yksi vuosi teologisessa
on lisännyt edes vähän näkökulmaa siihen, miten eri tavalla ajatteleviin
ihmisiin olisi ehkä hyvä suhtautua.
Tiedän, miltä tuntuu, kun omaa mielipidettään ei uskalla
sanoa ääneen muille kristityille. Tiedän, miltä se tuntuu, kun joku tuomitsee
minut väärästä mielipiteestä tai tulkinnasta jonkinlaiseksi pseudokristityksi.
Tiedän, miltä tuntuu, kun saan kuulla, ettei minusta pitäisi tulla pappia,
koska olen nainen. Olen kuullut senkin, kuinka minun pitäisi rukoilla sen
puolesta, että ”Jumala johdattaisi minut takaisin oikealle tielle”, koska eihän
kutsumus pappeuteen voi olla mitään muuta kuin omaa keksintöäni. Tiedän, miltä
tuntuu sekin, kun ihmiset iskevät naamaani liberaalikristityn leiman, kun näen parhaan ystäväni, monien läheisten, tuttavien ja
opiskelukavereiden rakkauden aivan yhtä arvokkaana ja hyvänä kuin omani. Vaikka
minähän olen kristitty – miksi siihen
tarvitsee lisätä mitään etuliitteitä?
Tiedän, että kaiken tämän takia minut voidaan leimata ja
onkin leimattu tietynlaiseksi: liberaalikristityksi, tulevaksi papiksi, luoja
ties miksi. Tiedän myös sen, että kuulun ajatusmaailmani kanssa enemmistöön
teologisessa tiedekunnassa, tässä hiippakunnassa, pääkaupunkiseudulla, ehkä
jopa koko Suomessa. Siksi leimaa ei ole niin kipeää kantaa kuin sitä ehkä oli
aiemmin. Olen kiitollinen siitä, mutta ennen kaikkea myös kiitollinen siitä,
että olen saanut kokea, miltä tuntuu olla se, joka ei ajattele samalla tavalla
kuin ympäröivä enemmistö. Miltä tuntuu kohdata hengellistä väkivaltaa, olla
nimitetty harhaoppiseksi ja kuulla jonkun sanovan, että kaltaiseni ihmiset
tuhoavat evankelisluterilaisen kirkon. Miltä tuntuu olla leimattu ennen kaikkea
vääränlaiseksi. Juuri niiden
kokemusten takia en halua koskaan olla se, joka sanoo nuo samat lauseet
toiselle kristitylle, vaikka hän ajattelisi minusta, pappeudesta ja
seksuaalivähemmistöistä mitä tahansa. En halua olla se, joka omii totuuden; en
se, joka leimaa ihmisen yhden tai kahden mielipiteen perusteella, enkä
varsinkaan se, jolla on tarve ylemmyydentunnossaan päteä ja olla oikeassa.
Kuitenkin sellaisia meistä jokaisesta tulee, jos kerromme kuinka toisen täytyy
ajatella.
Haluaisin, että STI:n ei tarvitsisi olla olemassa. Jos asia olisi minun päätettävissäni, kaikki kuilut, raja-aidat ja vastakkainasettelut poistettaisiin tästä maailmasta.
Olisi paljon parempi, että teologian opiskelijat (tai kuka tahansa) saisivat
olla sitä mitä ovat ilman leimoja, silmien pyörittelyä ja vähättelevää selän
takana naureskelua tai pakenemista omaan poteroonsa. Kuitenkin on hyvä, että heille, jotka eivät
voi sanoa kantaansa ääneen – koska heitä on – on paikka, jossa jakaa
ajatuksiaan. Omien (todella traumatisoiviksi tuntemieni) kokemusten jälkeen
löysin oman yhteisöni herännäisyydestä enkä todellakaan tiedä, miten olisin
käsitellyt kokemuksiani ilman samanmielisten kristittyjen kohtaamista. En
tiedä, olisinko enää edes kristitty. Luojalle kiitos siitä, että kuitenkin
olen.
Meitä teologian opiskelijoita leimataan koko ajan ympäröiviltä tahoilta, joten voisimmeko me edes itse jättää sen tekemättä toisillemme? Vaikka yleisestä solidaarisuudesta. Teologian opiskelijana olen ymmärtänyt, kuinka arvokasta toisen näkemyksen ymmärtäminen (tai edes sen yrittäminen!) ja kunnioittaminen on, ja kuinka siitä voi jopa oppia(!) jotakin. Edes erilaisten seurakuntalaisten kohtaamista – heitä kun on vaikea työntää omiin poteroihinsa tai pyrkiä hiljentämään sensuurilla (olkoonkin ehkä hyvää tarkoittavaa sellaista) tai halveksunnalla ilman kirkon perustehtävän hylkäämistä.
Meitä teologian opiskelijoita leimataan koko ajan ympäröiviltä tahoilta, joten voisimmeko me edes itse jättää sen tekemättä toisillemme? Vaikka yleisestä solidaarisuudesta. Teologian opiskelijana olen ymmärtänyt, kuinka arvokasta toisen näkemyksen ymmärtäminen (tai edes sen yrittäminen!) ja kunnioittaminen on, ja kuinka siitä voi jopa oppia(!) jotakin. Edes erilaisten seurakuntalaisten kohtaamista – heitä kun on vaikea työntää omiin poteroihinsa tai pyrkiä hiljentämään sensuurilla (olkoonkin ehkä hyvää tarkoittavaa sellaista) tai halveksunnalla ilman kirkon perustehtävän hylkäämistä.
Uskon, että se, mikä meitä yhdistää ja
saman alttarin ääreen tuo, on paljon tärkeämpää kuin ne asiat, jotka meitä
erottavat. Koetetaan välillä muistaa se. Ja että mielipiteitä tärkeämmät ovat aina ne ihmiset siellä mielipiteiden takana.
(Kuva täältä.)
(Kuva täältä.)
Aamen, fiksu sinä.
VastaaPoista♥
Poista