Pidin viime lauantaina ensimmäisen seurapuheeni koskaan.
Ehkä aiheutan joillekin kauhean järkytyksen, mutta silläkin uhalla paljastan,
että kyseessä eivät olleet körttiseurat. Koska minua pyydettiin eräisiin
helsinkiläisessä seurakunnassa toukokuun alussa pidettäviin körttiseuroihin
puhumaan ja tilapäisessä mielenhäiriössä suostuin, koin Päiväkummussa
vietettävien riihikirkkoseurojen olevan sopiva matalakynnyksen tilaisuus avata
suu ja puhua jotakin viime aikoina koetusta. Jännitti älyttömästi enkä muista vieläkään
kaikkea, mitä suustani päästin. Kuitenkin ajattelin, että voisin täällä
blogissakin jakaa joitakin samaan tematiikkaan liittyviä ajatuksia kirjallisessa sekä paljon pitemmässä (ja
selkeämmin ymmärrettävässä?) muodossa.
Kun olin kymmenen, tätini kuoli suhteellisen nopeasti
edenneeseen syöpään. Hän oli nuori, vasta 45-vuotias eikä syöpää, jota hän
sairasti, olisi pitänyt edes esiintyä niin nuorella iällä. Tätini kuoleman
jälkeiset kaksi vuotta olivat tähänastisen elämäni vaikeimmat vuodet: koin
valtavaa ahdistusta, kuolemanpelkoa ja uskoni horjui oikeastaan ensimmäistä
kertaa. Pelkäsin läheisteni menettämistä niin paljon, etten uskaltanut koskaan
hyvästellä heitä lähtiessäni ja itkin lähes joka ilta. Pidin itseäni ateistina
ja perustelin uskomattomuuteni sillä syyllä, mikä minulle on ollut suhteessani
Jumalaan ongelmallisinta ja on sitä edelleen: miten Jumala voi sallia ihmisestä
riippumattoman kärsimyksen?
Osa pahuudesta on
ollut minulle aina ymmärrettävissä, pidänhän syntiinlankeemusta realistisesti tätä maailmaa ja ihmisen käyttäytymistä selittävänä – mutta miten Jumala voi
sallia kärsimyksen, joka ei ole ihmisen käsissä: parantumattomien sairauksien
syntymisen, luonnonkatastrofit ja itseään väärällä tavalla monistavat solut? Jälkeenpäin
olen ajatellut vaiheen olleen jonkinlaista mykkäkoulua Jumalalle, sillä samalla
kun podin uskonkriisiä, ajatus kaiken päättymisestä kuolemaan tuntui
kestämättömältä. Ehkä kyse oli jonkinlaisesta jumalakuvan muuttumisesta ja sen
käsittelemisestä. Kuitenkin ahdistus jossakin vaiheessa loppui, vaikka tuntui,
ettei se voisi koskaan loppua.
Elämäni vaikein vaihe jätti kokemuksen siitä, että vaikka
elämä tuntuisi kuinka raa’alta, synkältä ja tarkoituksettomalta, tuo tunne ei
ole lopullinen. Erityisen arvokas kokemus oli viime syksynä, kun terveys
reistaili, tunsin itseni valtavan yksinäiseksi enkä tuntunut löytävän
paikkaani. Vaikka odotan tälläkin hetkellä koepalojen testituloksia eikä elämä
edelleenkään ole sateenkaaria ja pilvilinnoja, olen saanut jälleen kokemuksen
siitä, ettei luottamus kärsimyksen (edes hetkelliseen) helpottamiseen ole
turhaa. Ehkä kyse on jostakin Jumalan salatusta tavasta kasvattaa minussa
myötätuntoa, herkkyyttä ja taitoa elää – ja taitoa jonakin päivänä myös kuolla
ja jättää elämäni suurempiin käsiin. Tietenkään kaikkea kärsimystä ei
voi selittää kasvattavana: joskus kärsimys on niin absoluuttista, ettei siinä
voi nähdä mitään kasvattavaa. Olen kiitollinen siitä, etten ole vielä koskaan
joutunut sellaista kärsimystä kokemaan. Minulle tätini kuolema oli ehkä kasvattavaa kärsimystä, kun taas hänen lapsilleen, puolisolleen, äidilleen ja sisaruksilleen kärsimys saattoi näyttäytyä täysin tarkoituksettomana. Olisi myös itsekästä väittää, että tätini kuoleman tarkoitus olisi jotenkin kasvattaa meitä muita jäljelle jääneitä - en todellakaan pysty uskomaan, että Jumala kasvattaisi ketään ottamalla toisen ihmisen hengen pois.
En ole koskaan saanut kokea mitään radikaalia kokemusta uskoon
tulemisesta, mutta olen usein miettiessäni elämääni saanut vahvan tunteen
johdatuksesta. Olen syntynyt tapaluterilaiseen perheeseen, jossa minulle ei
opetettu edes iltarukousta, mutta jostakin syystä vanhempani lukivat meille
lasten Raamattua ja minä koin luetut tarinat koskettavina ja samaistuttavina. En
tiedä, olisinko ilman kaikkea koettua – pahaakin – saanut vahvaa kutsua
ihmisten auttamiseen, maallisten tuskien jakamiseen ja kokemusta siitä, että
minun täytyy tehdä se juuri pappina. Minulla eikä ehkä kenelläkään muullakaan
kristityllä ole vastausta teodikean ongelmaan, mutta ainakin voimme luottaa
siihen, että Jumala kärsii yhdessä ihmisen kanssa, oli kärsimyksen syy mikä
tahansa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti