Kirjoitin ennen joululomaa lempikirjoistani ja samaa teemaa
mukaillen ajattelin kertoa vuorostaan toisesta kivasta aiheesta, joka on tärkeä
osa elämääni. Kyseessä on tietenkin musiikki, josta oli tulla minulle ammatti
ennen kuin tulin järkiini ja valitsin alakseni teologian. Uskottavana (?) teologina päätin keskittyä
tällä kertaa lempivirsiini.
Vaikka olen elänyt suurimman osan elämästäni 2000-luvulla ja
minun pitäisi siis olla täydellisesti konemusiikin turmelema, ovat perinteiset
virret silti kasvaneet osaksi minua. Muistan, kuinka istuin seitsemänvuotiaana
ennen kouluun lähtöä aamuisin mummon sylissä ja luimme yhdessä Ystävä sä
lapsien –kirjaa, joka oli muistaakseni eräänlainen lasten Uusi testamentti. Jokaisen tekstin
jälkeen kirjaan oli painettu myös jokin virsi, joka liittyi jollakin tavalla kyseiseen
tekstiin. Usein mummo luki tekstin, jonka jälkeen minä lauloin virren – kuin
ihmeen kaupalla tunsin suurimman osan kirjan virsistä, mistä on varmaan
kiittäminen lestadiolaista luokanopettajaani. Joka tapauksessa virret ovat
minulle valtavan rakkaita ja pidän niistä lähes poikkeuksetta enemmän kuin yhdestäkään
punaisen laulunkirjan laulusta (vaikka toki sieltäkin löytyy helmiä). Varmaan
yksi syy siihen, miksi herännäisyys tuntuu minulle läheiseltä, on juuri virsien
laaja käyttäminen. Virret ovat helposti ymmärrettävää tekstiä, sortuvat harvoin
hienosteluun ja ne sanoittavat yksinkertaisuudessaan syvääkin teologiaa. Virret
ovat luontevinta rukousta minulle.
(Vinkki! Painamalla virren nimeä avautuu linkki Youtube-versioon!)
(Vinkki! Painamalla virren nimeä avautuu linkki Youtube-versioon!)
Tämä on väsyneen ihmisen rukous. (Ja myös
vanhanpiian virsi, kuten eräs nuorisotyönohjaaja sanoi.) Virsi sanoittaa
väsymyksen, koti-ikävän ja katoavaisuuden haikeuden. Vaikka virressä kuolema on
vahvasti läsnä, on siinä myös mukana kuolemaa vahvempi toivo. Kolmannen
säkeistön kysymys aiheuttaa minulle kylmät väreet aina – joskus myös kyyneleet.
Miss’ on nyt, kuolema, sun voittosi/ kun
Herra Jeesus, olet kilpeni.
Tämä virsi on lähes täydellinen. Melodia on
valtavan kaunis, ja sitä onkin käytetty useassa virsikirjan virressä. Harvoin sanat
ja sävel toimivat yhdessä näin hyvin missään laulussa – niin maallisessa kuin
hengellisessäkään. Sanat ovat ylistävät, mutta raikkaat – loistava kiitosvirsi
siis.
Tämä on ainoa omaan kärkikymmenikkööni yltävä pääsiäisvirsi,
mikä tuli minulle vähän yllätyksenä – pääsiäisajan virret ovat myös valtavan
kauniita ja eroavat mielestäni aika paljon muista virsikirjan virsistä. Ehkä se
johtuu siitä, että ihmisen arkielämään harvoin liittyy niin suurta kärsimystä
kuin mikä noissa virsissä on läsnä. Tämä virsi on pääsiäisen iloa
käsittelevä – siinä on myös melko poikkeuksellinen melodia ja mielestäni melko runolliset ja vaikeaselkoiset sanat. Liekö se syy, miksi tämä virsi tuntuu olevan muiden
pääsiäisvirsien rinnalla suhteellisen tuntematon?
Ystävä sä lapsien on melko yleinen
kastevirsi. Minä kuitenkin muistan tämän virren parhaiten hautajaisista. Olen laulanut
tätä virttä tilanteessa, jossa kaksi täysi-ikäistä ja kaksi alakouluikäistä
serkkuani viettivät äitinsä hautajaisia. Silloin olin täysin voimaton estämään
itkua säkeitten siunaa äitiä ja isää/
heille elinpäivää lisää kohdalla. Vaikka tämä mielletään lapsen virreksi,
on tämä virsi muistutusta minulle siitä, kuinka olen lopulta aina lapsi
riippumatta siitä, kuinka kyyniseksi ja maailmaa nähneeksi itseni tuntisinkaan.
Koska vanhempani ovat minulle läheisiä ja tärkeitä, ovat aiemmin mainitut
säkeet myös täynnä vilpitöntä rukousta joka kerran, kun laulan tätä virttä.
Tämä virsi on hyvä esimerkki siitä, kuinka
yksinkertaisilla sanoilla voidaan sanoa lähes kaikki tarvittava. Koen, että
kristittynä minun velvollisuutenani on nähdä vierellä kulkijoiden ja apua
tarvitsevien hätä ja toimia niin, että toimin samalla Kristuksen käsinä ja
jalkoina. En voi tietää, minne elämä minut vielä vie, mutta rukoilen, että
pystyn pysymään ihmisenä ihmiselle – olla tarvittaessa avoin syli,
myötätuntoiset silmät ja kuulevat korvat.
Tämä virsi sanoittaa paljon siitä, mitä
ajattelen Jeesuksesta: hiljainen mestari, joka tulee ihmistä vastaan vaatimatta järin suuria, vaikka on itse riisuutunut vallasta ja nöyrtynyt köyhyyteen. Virren
melodia on aavistuksen kelttiläishenkinen, joka erottaa virren
mollivoittoisesta massasta.
Ehta körttivirsi ja loistava koti-ikävän
sanoittaja. Jokin tässä virressä iskee todella syvälle, köyhään kerjääjään
minussa: siihen arkailevaan, herkkään ja pimeään osaan, joka ei pysty välillä
näkemään koti-ikävältään ja maalliselta tuskaltaan sitä, mikä on kaunista jo
täällä ja loistelee Taivaan todellisuutta. Virren melodia on niin syvään
uurrettu minuun, että virsi ei välttämättä edes kaipaa sanoja sanoittaakseen samoja ajatuksia.
En osannut päättää, kumpi on minulle
tärkeämpi – saman virren A- vai B-versio. Tämä virsi kuvaa hyvin
luterilaisuutta ja ehkä myös stereotyyppistä suomalaista luonteenlaatua:
kiitosvirsi mollissa. En ole koskaan kuullut tätä virttä vaisusti laulettuna,
vaikka moni muu virsi seurakunnan suusta ei ulos aina niin kirkkaana soikaan.
Tämä virsi on taustansa perusteella jo yksi
suosikeistani, mutta hyvä lisä siihen on
konstailettoman kaunis Erkki Melartinin säveltämä melodia. Dietrich
Bonhoefferin kirjoittamat sanat (Anna-Maija Raittilan käännös) ovat ajattomat,
humaanit ja uskomatonta toivoa säteilevät, vaikka ne on kirjoitettu
Bonhoefferin elämän synkimmällä hetkellä keskellä toista maailmansotaa. Kuinka
moni meistä voisi vilpittömästi vastaavassa tilanteessa todeta, miten hyvyyden voima piirittää meitä, kuinka
käyneekin?
Huh. Mulle jäi sellainen olo, että tästä tulee ehkä joskus toinenkin versio - johon toivottavasti saan kerättyä vähän tuntemattomampia suosikkivirsiä. Toivottavasti tästä oli jollekin iloa, minut se ainakin siivitti varsin hartaaseen tunnelmaan ihan näin myöhäisenä arki-iltana.
Päivä vain ja hetki kerrallansa - tästä virrestä tulee mieleen sisko, joka koki virren läheiseksi sairastuttuaan.
VastaaPoistahttps://www.youtube.com/watch?v=0xf3VctNP3k