Kuvassa on Auschwitzin keskitysleiriltä selvinneitä lapsia. |
Tänään vietetään vainojen uhrien
muistopäivää: tämä päivä on omistettu holokaustin uhreille. Holokaustista
puhuttaessa muistutetaan aina muistamisesta. Tätä ei saa koskaan unohtaa. Sanotaan, että vaikka rikos oli
saksalaisten, on koko Euroopan muistettava, mitä tapahtui.
Paitsi että rikos ei ollut vain
saksalaisten. Pohjimmiltaan holokaustissa oli kyse koko ihmiskunnalle yhteisestä
rikoksesta, joka sanoo: minä olen parempi kuin sinä. Kyllä me olemme
oikeassa! Nuo tuolla, ne olivat
pahantekijät. Emme me. Kuinka kukaan voi olla noin paha, minä en voisi koskaan…
Minä pelastun – sinä et.
Ihmisen tapa tehdä kahtiajakoja,
jaotella, tehdä vertailuja siitä, kuka on parempi, ulkoistaa paha itsensä
ulkopuolelle, on rikos joka on kaikille yhteinen. Se on myös rikoksista
vaarallisin. Kun ryhdymme miettimään eriarvoisuutta, kastijakoja, sotia ja
kansanmurhia, ne kaikki juontavat juurensa tästä samasta piirteestä. On pelottavaa,
että yhä tänäänkin holokausti ulkoistetaan saksalaisten syyksi. Totuus on, että
antisemitismi oli vallalla koko Euroopassa jo vuosisatoja ennen holokaustia. Totta on myös se, ettei natsi-Saksan aikainen
sukupolvi ollut yhtään sen pahempi kuin edeltäjänsä tai seuraajansa. Sama, mikä
tapahtui Saksassa, olisi voinut tapahtua missä tahansa muualla, jossa
olosuhteet ovat otolliset. Ja niin myös tapahtuu. Ei siksi, että jokin kansa
olisi toista pahempi, vaan siksi, että jokaisessa ihmisessä piilee yhtäläiset ainekset
pahaan.
Onhan se pelottava ajatus: että
paha voisikin löytyä minusta. Se suuri ja tuntematon, pimeä voima, jonka näemme
lehtien sivuilla tai korkeintaan toisessa ihmisessä – eihän se vain voi olla myös minussa! Oman
tunnemaailmamme kannalta paha on turvallista ulkoistaa, mutta historia on
näyttänyt ihmiskunnalle jo liian monta kertaa, mitä seuraa siitä, kun paha
ulkoistetaan ja yhdistetään oman itsensä sijasta johonkin muuhun – tekoon, paikkaan, kansaan, toiseen
ihmiseen.
Ajattelen usein, ettei
syntiinlankeemus todellisuudessa tapahtunut silloin, kun Aatami ja Eeva söivät
hedelmän hyvän ja pahan tiedon puusta. Sen sijaan syntiinlankeemus tapahtui silloin, kun Aatami
sanoi Jumalalle: ”Se oli Eeva!” ja kun Eeva vuorostaan syytti teostaan
käärmettä. Holokaustin unohtamista pahempaa on se, että unohdamme, kuinka
meidän sisällämme on mahdollisuus tekoihin, jotka ovat seurauksiltaan
järkyttäviä ja epäinhimillisiä. Me emme saa unohtaa, että taipumuksemme pitää itseämme
parempana ja jakaa ihmisiä ryhmiin sisältää riskin siihen, että jonakin päivänä minä olen jakamassa ihmisiä ryhmiin ja
päättämässä, kuka on ansainnut elämän: kuka saa elää vielä toisen päivän - kuka
joutuu hengittämään myrkkyä ja ajattelemaan viimeistä kertaa läheisiään, joita
ei saa koskaan hyvästellä.
Pari päivää sitten HS:ssä kerrottiin, että todellinen rodunjalostuksen suurvalta 1920-1930-luvuilla
olikin Ruotsi. Siis kotoisa, tuttu, lintukotomainen rajanaapurimme, jossa
steriloitiin 25 vuoden aikana 63 000 ihmistä, joita jokin ulkopuolinen
taho ei kokenut kelvolliseksi lisääntymään. En tiedä, mikä meille on antanut
oikeuden unohtaa, mitä Ruotsissa tapahtui. Mikä meille on antanut oikeuden
hymistellä muistamisesta ja suunnata samalla ylimielisiä katseita Saksaan tai minne tahansa muualle,
vaikka mahdollisuudet samaan pahaan voi löytyä meistä jokaisesta?
Kuva Ruandan kansanmurhan jäljiltä kesällä 1994. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti